My Blog

Van In-House Ontwikkeling tot Lancering: Hoe maak je een succesvol product

Eigen product ontwikkelen

Als u een Eigen product ontwikkelen, kunt u het maar beter in één keer goed doen. Als u niet zeker bent van uw idee en de potentiële markt, waarom zou u dan uw tijd en geld verspillen aan de ontwikkeling ervan? U kunt altijd een ontwikkelingsbedrijf of uitbestede ontwikkelaars inhuren om te helpen met de lancering van uw nieuwe product, maar het is beter om het zelf te doen. Op die manier hebt u volledige controle over elk aspect van het project, van begin tot eind. En omdat u alles vanaf nul doet, is er geen kans dat er iets misgaat. Gelukkig is het lanceren van een nieuw product niet zo ingewikkeld als u misschien denkt. In dit artikel bespreken we alles wat u moet weten over hoe u een succesvolle lanceringscampagne opzet.

Wat is een productlancering?

Een productlancering is het moment waarop u uw product officieel lanceert en ervoor zorgt dat het publiek ervan op de hoogte is. Het product moet zorgvuldig worden geselecteerd en ontwikkeld om een publiek aan te spreken dat er belangstelling voor zou kunnen hebben. Er zijn veel manieren om dit aan te pakken, van het ontwikkelen van een technologisch proof-of-concept tot een duur ontworpen en op de markt gebracht product. U kunt ook een dienst als die van Amazon gebruiken om u te helpen een nieuw product te lanceren.

Wat betekent een succesvolle lancering?

Een succesvolle lancering vindt meestal plaats wanneer je het maximale haalt uit het product dat je hebt ontwikkeld, de marktkans die je hebt geïdentificeerd, en het budget dat je hebt uitgetrokken voor het project. U moet beslissen hoeveel van uw product u wilt promoten en het vervolgens zo veel mogelijk op de markt brengen. Dit is een goed uitgangspunt. U kunt het ook zien als een proefproject om te testen of de markt uw product wil hebben. Zodra u klaar bent met het ontwikkelen en op de markt brengen van uw proefproject, kunt u beginnen te werken aan een grootschaliger project. De lancering moet zorgvuldig worden gepland om vertragingen of fouten te voorkomen die uw relatie met klanten of de relatie die u in de loop der tijd met leveranciers hebt opgebouwd, zouden kunnen schaden.

De belangrijkste dingen om te vermijden bij de lancering van een nieuw product

Er zijn een paar dingen die u zeker moet vermijden bij de lancering van een nieuw product:

  • Te veel tijd uittrekken voor uw lanceringscampagne om uit te lopen. Zodra een nieuw product in het wild is, heeft het een zeer beperkt leven. Het zal nog steeds nieuw zijn toen u het op de markt bracht, en het zal nog steeds nieuw zijn wanneer u het lanceert. Sommige klanten zullen een manier vinden om het te verpesten. Dus lanceer uw product zeer snel en focus uw marketing inspanningen om het bovenaan de best-seller lijsten te houden.
  • Te weinig plannen. U moet beslissen hoeveel van uw markt u in uw lanceringscampagne wilt betrekken. Sommige producten kunnen het beste worden gelanceerd als onderdeel van een breder bedrijfsplan. Andere moeten als een speciaal project worden gehouden en pas later worden gecommercialiseerd. De markt voor uw product moet gebaseerd zijn op realistische verwachtingen.
  • Te veel ontwikkelaars inhuren. U kunt altijd een ontwikkelingsbedrijf of uitbestede ontwikkelaars inhuren om uw nieuwe product te helpen lanceren, maar het is beter om het zelf te doen. U heeft volledige controle over elk aspect van het project, van begin tot eind. En omdat je alles vanaf nul doet, is er geen kans dat er iets misgaat.
  • De verkeerde marketingstrategie gebruiken. Het belangrijkste wat u kunt doen voor uw nieuwe productlancering is de juiste marketingstrategie kiezen. Er zijn veel goede redenen om te kiezen voor een betaalde reclamecampagne boven een stuk creatieve marketing geïnspireerd door het product zelf. U moet voorkomen dat u steeds weer hetzelfde creatieve idee en beeld gebruikt. Een goede creatieve update elk jaar is beter dan het gebruik van dezelfde creatieve op elke campagne die je loopt. U kunt ook kiezen voor een plan met betaalde marketing, zoals tv- en digitale advertenties, of een websitecampagne met advertenties waarnaar wordt gelinkt vanaf uw productpagina’s.

Waarom zou u uw product in Australië lanceren?

Een van de meest besproken tech producten aller tijden, de Amazon Kindle, is nu meer dan 10 jaar oud. Het is een geweldig apparaat dat digitale boeken een groot publiek heeft helpen bereiken, maar het begint zijn leeftijd te tonen. De nieuwste generatie e-readers, de Kindle Voyage en Kindle Paperwhite, is uitgerust met een nieuwe weergavetechnologie waarmee het apparaat zich beter aanpast aan het gezichtsvermogen van de gebruiker. Dit betekent dat de apparaten het contrast en de helderheid automatisch aanpassen voor gebruikers met donker wordende wenkbrauwen of schittering. Beide functies maken de apparaten veel gebruiksvriendelijker en minder vermoeiend voor de ogen, waardoor lezers veel langere leessessies kunnen hebben.

Hoe maakt u een succesvolle website voor uw productlancering?

Uw productwebsite is de plaats waar potentiële klanten meer te weten komen over uw product en het kopen als ze er interesse in hebben. Het is de eerste indruk die uw klanten hebben als ze op uw website komen. Hier zijn een paar dingen om in gedachten te houden bij het ontwerpen van uw product site:

  • Kies de juiste zoekwoorden. De meest gezochte woorden op het internet zijn niet de meest populaire. Mensen zoeken naar dingen die hen interesseren, niet naar de top-ranking resultaten.
  • Vermeld uw productinformatie en details over hoe u het kunt krijgen. Klanten zijn meer geïnteresseerd in het vinden van meer informatie over een product als ze het eenmaal hebben gezien, dus voeg informatie toe over hoe het te kopen, wat het is, en wat het doet.
  • Vergeet uw prijzen en verzendingsgegevens niet. Klanten zullen niet weten wat ze moeten doen als je ze niet vermeldt bij hun aankoop. Zorg ervoor dat ze worden verzorgd en weten hoe ze waar voor hun geld kunnen krijgen.

Laatste woorden

De lancering van een nieuw product is als een proefproject om te testen of de markt uw product wil hebben. Zodra u klaar bent met het ontwikkelen en op de markt brengen van uw pilotproject, kunt u aan een grootschaliger project gaan werken. De lancering moet zorgvuldig worden gepland om vertragingen of fouten te voorkomen die uw relatie met klanten of de relatie die u in de loop der tijd met leveranciers hebt opgebouwd, kunnen schaden.