Raadgevende Consultants

consultancy

…die voor hen belangrijk zijn en die ik adviseer.

Het is gemakkelijk te zeggen dat consultancy een plaats heeft in het bedrijfsproces, maar heel anders dan te zeggen dat een consultant een bedrijf kan helpen zich te ontwikkelen. Raadplegingen nemen vaak de vorm aan van een kostenanalyse, aanbevelingen over systemen, technologie, werkbeheer of procesverbetering. Consultancy is in die zin vergelijkbaar dat het een brede kennisbasis vereist, een dienst die met winst wordt verleend en, de echte winnaar hiervan is de klant, het bedrijf van de consultant, en niet zichzelf. Adviesbureaus zijn bereid zich financieel te laten meten, zij passen zich aan nieuwe omgevingen aan, ontmoeten nieuwe cliënten en zijn bereid de verantwoordelijkheid voor de uitvoering op zich te nemen.

In een adviesbureau wordt de financiële opbrengst van hun diensten afgemeten aan hoe succesvol zij zijn in het veranderen van cliënt. Hierboven is gezegd dat de consultant kan worden omschreven als iemand die een persoonlijk geloof heeft in wat hij doet. Op dit punt kan de klant geloven dat een organisatie volledig rijp is voor verandering, en de specialisatie van de consultant zal zijn om de verandering uit te voeren. De juiste consultants krijgen, met de juiste specialisaties, bedrijven of opleidingen om de implementatie uit te voeren is vaak het kritieke punt in een bedrijf, en dit kan de sleutel zijn tot succes of mislukking.

Een eerste stap in het combineren van consultancy en advisering is het bekijken van uw organisatie. Voor een goed begin maakt u een volledige lijst van de procedures, beleidslijnen, normen, werkwijzen en geformaliseerde processen die uw organisatie hanteert of in de toekomst zal hanteren en die u eventueel zou willen veranderen. Maak ook voor elke functie een lijst van de afdelingen die u realistisch gezien zou willen veranderen en maak vervolgens een lijst van de bestaande consultants in die afdeling. Dit is de eerste momentopname van welke consultants zich in uw organisatie bevinden en welke deze informatie niet aan u hebben doorgegeven.

Zodra u een momentopname hebt van uw organisatie en de huidige consultants, kunt u beginnen met het creëren van een proces om de gewenste consultants te werven. Vaak doen we onze eigen rekrutering en komen we terecht bij consultants die niet geschikt zijn voor onze organisatie. Vaak melkt de ingehuurde consultant de organisatie uit voor wat ze waard is. Door vooraf te plannen en de doelstellingen duidelijk te definiëren, kunnen we anticiperen op de rivalen die zouden kunnen reageren op onze verzoeken om consultants.

Nadat u hebt bepaald aan welke consultant u de voorkeur geeft, stelt u hem voor en laat u hem uw organisatie vertegenwoordigen. Het is heel gebruikelijk dat een klant een reeks consultants doorloopt voordat hij er een kiest. Als u op zoek bent om de doelmarkt te veranderen, adviseer ik voorzichtigheid. Veel consultants vragen “uitschrijven” van de organisatie waarvoor ze werken. Als de consultant vraagt om het contract op te zeggen, zorg er dan voor dat je vraagt waarom. Dit kan ook rusten op de ontevreden consultants, en zij kunnen hun geld terug willen. Er is een juiste tijd en plaats om deze kwesties op te lossen. Als de consultant een gecertificeerde trainer is, zou hij de probleemoplosser moeten zijn. De consultant zal echter ook betaald willen worden voor zijn hulp en expertise.

 

lees meer